Ausstellung

Preisträgerausstellung
des 11. Aenne-Biermann-Preis für deutsche Gegenwartsfotografie mit Daniel Poller, Maria Irl, Charlotte Sattler, Alexander Krack, Paul Altmann, Jürgen Bergbauer, Aras Gökten & Melanie Hübner

Dauer
23 SEP 2015 – 15 NOV 2015

Ort
Museum für Angewandte Kunst Gera
Greizer Straße 37, 07545 Gera

Vernissage
Di, 22 SEP 2015, 19 h

Öffnungszeiten
Mi – So, Feiertage 12 – 17 h

Auszeichnung

Anerkennungpreis
des 11. Aenne-Biermann-Preis für deutsche Gegenwartsfotografie

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Publikation

Esquire Russia – Shortstory „Pawn Broken“ von Eleanor Catton (Booker Price 2013) illustriert mit „Studien nach der Natur“

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Ausstellung

KUNST ZU LANDSCHAFT UND RESSOURCEN IN NORDSCHWEDEN UND DER LAUSITZ

Lara Almarcegui (Rotterdam), Agneta Andersson (Kiruna), Jürgen Bergbauer (Straubing), Dave Hullfish Bailey (Los Angeles), Haifische Dresden Süd-West (Susanne Hampe, Birgit Schuh, Lisa Stagge, Christoph Rodde), Klara Hobza (Berlin), Geir Tore Holm und Søssa Jørgensen (Skiptvet), Lina Issa (Amsterdam), Matthias Jackisch (Dresden), Ingela Johansson (Stockholm), Gerda Lepke (Gera/Dresden), Britta Marakatt-Labba (Övre Soppero), Jürgen Matschie (Bautzen), Heide Nord (Leipzig), Barbara Raetsch (Potsdam), Grit Ruhland (Dresden, Ronneburg), Götz Schlötke (Dresden, †) , Boris Sieverts (Köln), Ingo Vetter (Bremen), Margareta Vinterheden/Alf Israelsson (Stockholm), Liselotte Wajstedt (Kiruna), Marion Wenzel (Leipzig), Florian Zeyfang (Berlin)
LAKOMA – Archiv der Lausitz: Matthias Jackisch (Dresden), Kooperative Kunstpraxis (Dresden), Dieter Liebig (Bernstadt), Matthias Lüttig (Dresden), Jürgen Matschie (Bautzen), Maja Nagel (Eula), Olaf Nicolai (Berlin)
Eine Stadt weicht der Mine: Kiruna bildet den Ausgangspunkt dieses künstlerischen Recherche- und Ausstellungsprojektes. Ende des 19. Jahrhunderts wurde die schwedische Bergbausiedlung auf dem historischen Gebiet der Samen, der halbnomadischen ersten Bewohner dieser Region, errichtet. Exemplarisch werden hier Industrialisierung, nationale wirtschaftliche Interessen und Globalisierung sichtbar. Heute ist die Mine so weit unter die Stadt vorgedrungen, dass sich Risse im Boden bilden und der Untergrund instabil wird. Weil die Mine immer näher an die Stadt rückt, wird seit dem letzten Sommer bis zum Jahr 2033 die südöstliche Stadthälfte samt dem Zentrum um fünf Kilometer verschoben. Sechs Eiffeltürme könnte man mit dem in Kiruna pro Tag geförderten Eisenerz bauen, diese Schätzung des britischen Guardian zitierte jüngst der Spiegel.

Während in Kiruna Seen abgepumpt werden, um den Fortschritt der Mine zu gewährleisten, entstehen in der Lausitz neue Seen – über Jahrzehnte gefüllte Restlöcher des Braunkohletagebaus. Seit 1924 mussten hier mehr als 80 Dörfer und Gemeindeteile und 780 Quadratkilometer Landschaft der Gewinnung des umstrittenen Energieträgers weichen. Bis 2042 sollen weitere Gemeinden und Flächen folgen.

Auch für die Kunst weicht die Landschaft der Folgelandschaft: Abwägungen zwischen kurz- und langfristiger Absicherung von Lebensqualität kommen dabei ebenso ins Bild wie das Verhältnis von Landschaft, Moderne und Technologie sowie Fragen nach der Beteiligung der betroffenen Bevölkerung an den Entscheidungsprozessen vor Ort. In der DDR führte der Protest gegen den Raubbau an der Umwelt neben anderen Faktoren zur Herausbildung der Oppositionsbewegungen. Kirunatopia im Kunsthaus Dresden zeigt zeitgenössische künstlerische Werke zu Kiruna, die seit 2001 im Rahmen eines internationalen Artist-in-Residence-Programms auf Initiative des Goethe-Instituts in Schweden ermöglicht worden sind, und verbindet diese mit neuen und historischen Werken zum Braunkohletagebau in der Lausitz wie auch zum Uranbergbau und den wirtschaftlichen, gesellschaftlichen und nicht zuletzt ästhetisch neu definierten Folgelandschaften in der Region.

Mit neu entstandenen künstlerischen Werken und Leihgaben aus der Sammlung des Kunstfonds/Staatliche Kunstsammlungen Dresden wie auch mit den bereits 2012 im Bildmuseet Umea gezeigten Werken nimmt die Ausstellung Bezug auf Fragen nach dem Verhältnis von Kunst, (post-)industrieller Landschaft, Ressourcen und Demokratie; ebenso geht es um das historische Verhältnis von Identität und Region – um die Samen in der Region von Kiruna und die Sorben in der Lausitz.

Die Materialsammlung LAKOMA – Archiv der Lausitz mit dokumentarischem Material zum Tagebau, zu den verschwundenen Orten in der Lausitz und zu historischen Protesten, zusammengestellt von Torsten Birne und Claudia Reichardt, ergänzt die Ausstellung.

Das Mobile Landschaftsatelier ist ein Bildungsangebot für Schulen in der Region zu Kunst, Landschaft und Ressourcen und wurde anlässlich des Projektes Kirunatopia in Zusammenarbeit mit dem BildungsCent e. V. im Rahmen des Vermittlungsprogramms KlimaKunstSchule! entwickelt. Die Künstler/innen Susanne Keichel, Ina Kwon, Christoph Rodde, Grit Ruhland und Birgit Schuh bieten im Rahmen eines von Lucio Auri entworfenen künstlerischen Arbeitsmoduls Projekttage für Schulen an.

Ausstellung

Outside-In, Stadtgalerie Deggendorf

12. September – 02. November 2014

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Kunst am Bau Wettbewerb (1. Platz, realisiert)

Neubau Polizeiinspektion Grafenau (Titel 101)

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Ausstellung

Studien nach der Natur

ARTI ET AMICITIAE, Amsterdam, NL

4.Mai – 2.Juni 2013

Eröffnung Freitag, 3.Mai 2013, 20.00 Uhr

Curator: Nicholas O’Brien
Artists:
Pauline Bastard, Jürgen Bergbauer, Brandon Jan Blommaert, Laura Brothers, Marjolijn Dijkman, Constant Dullaart, Jasper Elings, Bea Fremderman, JK Keller, Jan Robert Leegte, Sara Ludy, Mo Marie, Jesse McLean, Sabrina Ratté, Rafaël Rozendaal, Nicolas Sassoon, Tale of Tales, John Transue, Anne de Vries

Unknown

Arti et Amicitiae will host a month long the exhibition Notes on a New Nature: Place, Myth and Memory, the second curatorial iteration of a research project by Nicholas O’Brien. This expo investigates the ways in which contemporary digital artists are examining the relationship between landscape and technology. For this exhibition, O’Brien posits how these exemplary artists are engaging in an ongoing examination of the tropes and stigmas that revolve around landscape representation as posed by other, more traditional, art forms. Taking the history of cinema, landscape photography, and early modernist painting as a point of departure, these works question how expectations and clichés of landscape representation have become “natural” within visual language and culture.

Cinema, for example, has played a significant role in developing the metaphorical meaning of the American Western landscape. Similarly, early modernist painting has paved the way for abstraction to become a dominant mode for approaching the sublime. This exhibition not only considers how the aesthetic of the digital has contributed to the continuing development of these tropes, but it also – more importantly – shows how the digital can deconstruct these myths.

Although artists in this exhibition approach this challenge from a variety of different perspectives and processes, a common method revolves around investigating the difference between space and place. Space, a geographical, material, and physical embodiment of location does not inherently contain any markings of culture or history. Place, however, is specifically categorized as a location containing memory, history, and a lived-in environment.

Place is what Lucy Lippard argues is the “latitudinal and longitudinal within the map of a person’s life. It is temporal and spatial, [yet] personal and political. A layered location replete with human histories and memories, place has width as well as depth. It is about connections, what surrounds it, what formed it, what happened there, what will happen there.” In this exhibition, artists create places with this in mind. In doing so, they address how the political and personal effect the ways in which they view landscape and shape that space into a place for critical contemplation and personal expression

THE LAST MAGAZINE ISSUE 10

zeigt Studien nach der Natur

The-Last-Magazine

mit einem Text von Kevin Greenberg:

Stephen Jay Gould once wrote that „the human mind delights in finding pattern – so much so that we often mistake coincidence or forced analogy for profound meaning. No other habit lies so deeply within the soul of a small creature trying to make sense of a complex world.“ This is the spirit that influences the work of Juergen Bergbauer, a German-born, RISD-educated photographer whose images highlight the tense harmonies that exist between man and his natural surroundings. „That’s my understanding of photography,“ Bergbauer says. „It’s about registering the visual world and endowing it with order and meaning. I’s a strong human desire.

Bergbauer draws attention to the stark, irregular beauty of organic forms by photographing them in crisp monochrome, and altering the image, divorcing figure from ground. The artist’s technique is to juxtapose arrangements of objects that demand a natural context against a sterile, even, white blankness, the most antiseptic modernist tool. The resulting composition presents what might be considering mundane components (an assemblage of mildly chamfered stones, for instance, pocked and textured by time) in a new light, with all intent and arch-modernist jouissance of a Barbara Hepworth sculpture.

Earlier works by Bergbauer focused on the lushly-manicured gardens of the eighteenth- and nineteenth century Europe, with their strict axialities and topiary labyrinths. Channeling the adversarial relationship between Western man and his wild natural surroundings, the artist succeeded in abstracting the pure formalism and orthogonal willfulness of pre-modern landscape architecture, to mesmerizing effect.

Bergbauer’s garden studies conjure the seductive mannerism of Robbe-Grillet and Resnais‘ Last Year at Marienbad, but with their nods to the idle leisure and deliberate master planning of the ancient règime, these photos were still full of „too much meaning“ for him.

Studies After Nature, a series of photographs of stones arranged loosely according to morphological type, was Bergbauer’s next major undertaking. Inspired by drawings of Caspar David Friedrich. the forty-two images that comprise Studies obey a strict cataloguing system. silent and stoic, these rough ensembles reverberate with prehistoric mystery and the stoic calm of Zen Buddhism. Bergbauer collected the images into a beautifully designed book, published by Fotohof, that serves as a kind of codex of this singular visual language. The compositions are grouped into sections, and each of the rocks that play a role in the composition is numbered and indexed in a separate“archive“ that concludes the volume.

For an artist so interested in indexing and archiving, you might expect Bergbauer to be a great collector of objects. After all, he has professed interest in „Ordering things and calling them by name“ and cites Umberto Eco’s Infinity of lists as a big influence on his art practice. But in fact, bergbauer „purges objects“ from his life. „Photography is my means of collecting“, he laughs.

Bergbauer’s meticulous ordering systems is beguiling. Looking at the finished images, it is easy to project a Gouldian appreciation for Bergbauer’s compositions, and it’s hard not to think about the power of natural objects divorced from their soundings. As John Ruskin once memorably wrote, „The expression of space by any means whatsoever, sharpness of edge, vividness of color, assisted by greater pitch of shadow, requires only that objects should be detached from each other.“

Berbauer’s work ist the embodiment of the type of expression that Ruskin describes: in weaving a peculiar rational narrative from subtle differences in the typology and morphology of inert natural objects, artists like bergbauer expand our view of the world, and our physical and existential coordinates within it.

(Kevin Greenberg)

 

 

Ausstellungseröffnung

86. Jahresschau des Regensburger Kunstvereins

15. September – 14. Oktober

Eröffnung am Freitag, 14. September 2012, 19.00 Uhr

 

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Kulturpreisverleihung / Ausstellungseröffnung

Am Freitag, 29. Juni wird der Kulturpreis der Dr. Franz und Astrid Ritter-Stiftung 2012 an den Fotografen Jürgen Bergbauer verliehen, der Festakt beginnt um 19 Uhr am Weytterturm Straubing. Gleichzeitig eröffnen wir dort die Preisträger-Ausstellung.

Laudatio: Friedrich Herr (Architekt)

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Ausstellung

Jahresgaben im Münchner Kunstverein.

Neue Arbeiten: Plastik 2011 (work in progress ! More soon)

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Publikation

Photography Now 2.11

zeigt Studien nach der Natur

photography now

mit einem Text von Marte Kraeher:

Die kuriose Frage nach der Formenvielfalt von Steinen kann wahrscheinlich mit keinem anderen Medium besser untersucht werden als mit der Fotografie. Sie kann ihre Gestalt dokumentieren, die verschiedenen Nuancen erfassen und den Betrachter dann sogar in geheimnisvolle Steinlandschaften mitnehmen. ›Studien nach der Natur‹ betitelt Jürgen Bergbauer die Ergebnisse seiner eineinhalbjährigen Beschäftigung mit Steinen. Es ist eine Hommage an das Naturstudium und an die erhabene Schönheit der Steine.

Bergbauer beginnt seine analytische Arbeit mit Abstraktion. Mit obsessiver Ausdauer hat er auf Park- und Spielplätzen, Autobahnraststätten und Brachflächen 665 verschiedene An-sichten von insgesamt 152 Steinen aufgenommen und sie dann am Computer von ihrer ursprünglichen Umgebung freigestellt. Seine Bestandsaufnahme wird durch ein speziell angelegtes Archiv der Form nachvollziehbar und zugleich Repertoire und numerischer Schlüssel für die später daraus abgeleiteten Blätter nach der Natur.Im Seriellen der Collagen wird erkennbar, dass Bergbauers Vorbilder weniger Bernd und Hilla Becher, sondern vielmehr Alte Meister wie Albrecht Dürer oder Caspar David Friedrich sind. Die 42 kleinformatigen Studien erinnern an bedeutungsschwere Stillleben, die die ausgewählten Objekte nach fixen, in diesem Fall jedoch subjektiven Kriterien in Bezug auf Form und Anordnung innerhalb eines künstlichen Raumes gruppieren. Eine gesteigerte, perspektivische Wirkung wird schließlich in den übergroßen Steinpanoramen ›Natur I-VI‹ erlebbar, von de-nen jedes für sich eine geradezu hyperrealistische Tiefe und Dynamik generiert.

Als realitätsorientierte Fotografie, Computerrendering und abstrakte Digitalcollage zugleich, verdichten sich Bergbauers Doku-Fiktionen zu einem kalkulierten Vexierspiel, das sich zwischen realistischer und konstruierter Abbildung einerseits und der Suggestion und Verankerung von Bildern im kulturellen Gedächtnis andererseits entspannt. Damit knüpft er an seine frü-heren Arbeiten wie den Renderings barocker Gartenanlagen oder Fachwerkhäuser an. ›Studien nach der Natur‹ entpuppt sich letztlich als anrührender, vielleicht auch humorvoller Versuch, Ordnung in das Chaos zu bringen und diese über ein verschlüsseltes Zahlensystem sogar nachvollziehbar zu machen. Bei der absurden Absolutheit und Illusion des Vorhabens schwingt nicht zuletzt das Motiv des Steines als Sysiphos-Symbol mit. Darüber hinaus ist diese Arbeit vielleicht auch ein Zeugnis der Sehnsucht nach Sinnfreiheit in unseren bedeutungsschweren Zeiten.

(Marte Kräher)

 

 

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Ausstellung

Jahresgaben im Münchner Kunstverein.

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Publikation

NEWWORKMAGAZINE ISSUE NO. 5

zeigt Studien nach der Natur

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Text:

Am Straßenrand vorgefundene Felsbrocken sind die irreführend einfachen Bauteile der fotografischen Konstruktionen in Jürgen Bergbauers unlängst erschienenen Buch Studien nach der Natur (Fotohof Edition Salzburg). Obsessiv aus einer Vielzahl von Blickwinkeln fotografiert und digital extrahiert aus ihrem Kontext, werden die Steine in leere, weiße Felder gesetzt, welche dann die von der Perspektive der eingefügten Bilder geforderten räumlichen Eigenschaften annehmen.

Für sich betrachtet wird jedes Stein-Modul zu einem Ikon, einer Art Talisman. Als Collage formen sie komplexe Objekte, Tableaux und vielschichtige organische Muster. Inspiriert wird Bergbauer dabei von Sujets und Kompositionen der Kunstgeschichte sowie der malerischen Praxis der ‘Studie’ und fügt so seinen Bildern eine Vielzahl von Referenz- und Bedeutungsebenen hinzu.

Die visuelle Unwahrscheinlichkeit der extrahierten Module auf dem flachen, leeren Hintergrund verlangt nach Dechiffrierung, wohingegen Bergbauers Anspielung auf bekannte historische Motive und die Realitätsüberprüfung der Fotografie selbst eine doppelte visuelle Autorität erzeugen. Die daraus resultierende Spannung führt den Betrachter an die Schwelle zwischen realistisch fotografischer Darstellung von natürlichen Objekten und vollständig fabrizierter grafischer Konstruktion. In Bergbauers eigenen Worten ist diese Arbeit “der Versuch eine sowohl einer inneren Logik folgenden als auch sinnlichen Naturdarstellung mittels digitaler Technik zu konstruieren. Das gewählte Motiv selbst – der Stein – ist ein Symbol für die Absurdität dieses Unterfangens. Eine Art Sisyphus-Referenz, die den obsessiven Charakter der Arbeit unterstreicht.“

Studien nach der Natur beinhaltet nicht nur Bergbauers Kompositionen, es dient auch als eine Art Katalog und Nachschlagewerk mit “Erklärungen und Verweissystemen, die ebenso konstruiert sind wie die Bilder selbst.“ Das Buch besteht aus drei Teilen: Archiv, umfasst 665 Fotografien von 152 am Straßenrand gefundenen Steinen, aufgenommen aus verschiedenen Perspektiven und katalogisiert nach “Form und Verwendbarkeit.“ 42 Studien, eine Serie von Kompositionen basierend auf Objekten aus dem Archiv, die mit Variationen von Form und Positionierung der Module innerhalb des definierten Raumes spielen. Natur I-VI, Ausklappseiten, welche komplexe Arrangements von hunderten aufeinander geschichteten Stein-Modulen zeigen.

Überraschend ist vielleicht, bedenkt man den beharrlich formalistisch-analytischen Ansatz seiner visuellen Untersuchung, dass von Bergbauers Bildern eine vollkommen unbefangene und schlichte Schönheit ausgeht. Der Katalog der Miniaturansichten der Steine, als Ganzes betrachtet, flirrt förmlich vor natürlichen Rhythmen. Bergbauers Arbeit hinterfragt den Begriff ‘Naturstudie’ indem er Ebenen von Extraktion, Abstraktion und Rekonstruktion auf natürlich vorkommende und bereits von Menschenhand veränderte Formen anwendet. Dennoch erlaubt er seinen Bildern, wie sehr sie auch von ihrem natürlichen Ursprung entfernt wurden, auf den Seiten zu atmen.



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Studien nach der Natur – Buch

 

 

aufgenommen in die Shortlist „Die schönsten deutschen Bücher 2009“

Studien nach der Natur – Buch

nominiert für den Deutschen Fotobuchpreis 2010

 

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Gespräche zur Fotografie: Nr. 03–2009 Nach Gursky

im Fotohof Salzburg

am Freitag, den 31. Juli 2009, 19.30 Uhr

Mit JÜRGEN BERGBAUER und INGRID HÖLZL

Begrüßung und Moderation: Michael Mauracher

Das historische Spannungsfeld der Fotografie hat sich durch die Möglichkeiten der digitalen Bildbearbeitung entscheidend gewandelt: ihr Oszillieren zwischen Dokumentation und Konstruktion manifestiert sich zunehmend als Ineinandergreifen von Foto und Foto-shop. Der in Leizpig lebende Foto-Künstler Jürgen Bergbauer (geb. 1968) wird anlässlich des Erscheinens seines Buches „Studien nach der Natur“ in der Edition Fotohof im Gespräch mit Medientheoretikerin Ingrid Hölzl diese und andere für die aktuelle Praxis und Theorie der Fotografie relevanten Fragen zur Diskussion stellen.

Ingrid Hölzl, geb. 1979, Medientheoretikerin, Lehraufträge an der Akademie der bildenden Künste Wien, der HGB Leipzig und der FSU Jena. Lebt und arbeitet in Wien.

Publikation

Studien nach der Natur – Buch

Buchbesprechung von Jeffrey Ladd ( 5b4 ) 

(Thanks Jeff !)

 

The expression of space by any means whatsoever, sharpness of edge, vividness of colour, etc. assisted by greater pitch of shadow, and requires only that objects should be detached from each other by degrees of intensity in proportion to their distance, without requiring that the difference between the farthest and nearest should be in positive quantity the same that nature has put.
– John Ruskin

Many of you know that I am always on the lookout for books that stray from the usual and a new book from Fotohof by Jurgen Bergbauer called „Studien nach der Natur“ does just that.

Studien nach der Natur (Studies after Nature) certainly isn’t going to everyone’s cup of tea but my tastes run wide and this is now one of my favorites of the year. This is an archive of 665 photographs of 152 different rock forms that were found at roadside. Bergbauer photographed them from various perspectives and arranged them, in his words, by „form and applicability.“

The 42 plates in this book (plus 6 fold-outs and an extensive archive of all of the objects) show compositions of the rock formations silhouetted against plain Becher-esque off-white backgrounds. These „studies“ were based on the compositional criteria of: form of the object and positioning of the objects within Bergbauer’s defined space. Studien nach der Natur is rigid formalism with a methodical, almost scientific approach. Bergbauer’s camera shoots them from various angles that would have made Brook Taylor take note.

Bergbauer in the past has photographed various architectural forms and removed them from the context of their surroundings – sitting them exposed for their own consideration against his standard off-white background. In the case of these „nature“ studies he is creating these compositions from the individual elements as opposed to just finding them arranged in situ. In fact, Bergbauer’s method behind them is complex and part of this book begs for that to be decifered.

His book’s title seems also to be a slight play on words as most of the objects are far from naturally occurring – they have been altered by the hand of man in a few ways. Like stone cut blocks one might find near a quarry, each seems to have been shaped with a purpose in mind. They have been removed from nature, cut and shaped then replaced into nature, „removed“ a second time (metaphorically speaking) by the photographer and placed into these compositions. Stone cutting and theories of perspective have had an important relationship throughout history so does that have something to do with Bergbauer’s choice of subject? I wouldn’t doubt it.

 

Interspersed every few plates is a foldout which reveals additional complex compositions of hundreds of the rocks stacked together as if they were a restraining wall found along a highway. These six plates are titled Nature I – VI. In addition, the last few pages includes the entire archive as thumbnail images with corresponding identification numbers. Bergbauer also classifies each type of object variation and provides a key to unlock the logic behind each composition. With all of the numbering and method it is hard to not think the design is due to specific theories of perspective at work.

As a book Studien nach der Natur is perfect in my opinion. The design by Till Gathmann is tight and clean with a fine flair for blue accents on the jacket (think Tschichold). The choice of materials couldn’t be better. I did say this is perfect so do I need to mention the wonderful printing?

(Jeffrey Ladd from 5b4)

Publikation

Studien nach der Natur – Buch (vergriffen 2012)

 

book

erschienen bei Fotohof Edition Salzburg, Österreich

Buchgestaltung und Typographie von Till Gathmann, Leipzig

80 Seiten, 48 Abbildungen, Duplex Druck, Hardcover, 20,5 cm x 28 cm

zu beziehen über:

http://www.fotohof.at

http://www.rampub.com

http://www.artdata.co.uk

http://www.vice-versa-vertrieb.de

 

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Exhibition

Award Exhibition
11. Aenne-Biermann-Award for contemporary German photography with Daniel Poller, Maria Irl, Charlotte Sattler, Alexander Krack, Paul Altmann, Jürgen Bergbauer, Aras Gökten & Melanie Hübner

23 SEP 2015 – 15 NOV 2015

Museum für Angewandte Kunst Gera
Greizer Straße 37, 07545 Gera

Award

Recognition
11. Aenne-Biermann-Preis for contemporary German photography

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Publication

Esquire Russia – Shortstory „Pawn Broken“ by Eleanor Catton (Booker Price 2014) illustrated with „studies after nature“

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Ausstellung

KUNST ZU LANDSCHAFT UND RESSOURCEN IN NORDSCHWEDEN UND DER LAUSITZ

Lara Almarcegui (Rotterdam), Agneta Andersson (Kiruna), Jürgen Bergbauer (Straubing), Dave Hullfish Bailey (Los Angeles), Haifische Dresden Süd-West (Susanne Hampe, Birgit Schuh, Lisa Stagge, Christoph Rodde), Klara Hobza (Berlin), Geir Tore Holm und Søssa Jørgensen (Skiptvet), Lina Issa (Amsterdam), Matthias Jackisch (Dresden), Ingela Johansson (Stockholm), Gerda Lepke (Gera/Dresden), Britta Marakatt-Labba (Övre Soppero), Jürgen Matschie (Bautzen), Heide Nord (Leipzig), Barbara Raetsch (Potsdam), Grit Ruhland (Dresden, Ronneburg), Götz Schlötke (Dresden, †) , Boris Sieverts (Köln), Ingo Vetter (Bremen), Margareta Vinterheden/Alf Israelsson (Stockholm), Liselotte Wajstedt (Kiruna), Marion Wenzel (Leipzig), Florian Zeyfang (Berlin)
LAKOMA – Archiv der Lausitz: Matthias Jackisch (Dresden), Kooperative Kunstpraxis (Dresden), Dieter Liebig (Bernstadt), Matthias Lüttig (Dresden), Jürgen Matschie (Bautzen), Maja Nagel (Eula), Olaf Nicolai (Berlin)
Eine Stadt weicht der Mine: Kiruna bildet den Ausgangspunkt dieses künstlerischen Recherche- und Ausstellungsprojektes. Ende des 19. Jahrhunderts wurde die schwedische Bergbausiedlung auf dem historischen Gebiet der Samen, der halbnomadischen ersten Bewohner dieser Region, errichtet. Exemplarisch werden hier Industrialisierung, nationale wirtschaftliche Interessen und Globalisierung sichtbar. Heute ist die Mine so weit unter die Stadt vorgedrungen, dass sich Risse im Boden bilden und der Untergrund instabil wird. Weil die Mine immer näher an die Stadt rückt, wird seit dem letzten Sommer bis zum Jahr 2033 die südöstliche Stadthälfte samt dem Zentrum um fünf Kilometer verschoben. Sechs Eiffeltürme könnte man mit dem in Kiruna pro Tag geförderten Eisenerz bauen, diese Schätzung des britischen Guardian zitierte jüngst der Spiegel.

Während in Kiruna Seen abgepumpt werden, um den Fortschritt der Mine zu gewährleisten, entstehen in der Lausitz neue Seen – über Jahrzehnte gefüllte Restlöcher des Braunkohletagebaus. Seit 1924 mussten hier mehr als 80 Dörfer und Gemeindeteile und 780 Quadratkilometer Landschaft der Gewinnung des umstrittenen Energieträgers weichen. Bis 2042 sollen weitere Gemeinden und Flächen folgen.

Auch für die Kunst weicht die Landschaft der Folgelandschaft: Abwägungen zwischen kurz- und langfristiger Absicherung von Lebensqualität kommen dabei ebenso ins Bild wie das Verhältnis von Landschaft, Moderne und Technologie sowie Fragen nach der Beteiligung der betroffenen Bevölkerung an den Entscheidungsprozessen vor Ort. In der DDR führte der Protest gegen den Raubbau an der Umwelt neben anderen Faktoren zur Herausbildung der Oppositionsbewegungen. Kirunatopia im Kunsthaus Dresden zeigt zeitgenössische künstlerische Werke zu Kiruna, die seit 2001 im Rahmen eines internationalen Artist-in-Residence-Programms auf Initiative des Goethe-Instituts in Schweden ermöglicht worden sind, und verbindet diese mit neuen und historischen Werken zum Braunkohletagebau in der Lausitz wie auch zum Uranbergbau und den wirtschaftlichen, gesellschaftlichen und nicht zuletzt ästhetisch neu definierten Folgelandschaften in der Region.

Mit neu entstandenen künstlerischen Werken und Leihgaben aus der Sammlung des Kunstfonds/Staatliche Kunstsammlungen Dresden wie auch mit den bereits 2012 im Bildmuseet Umea gezeigten Werken nimmt die Ausstellung Bezug auf Fragen nach dem Verhältnis von Kunst, (post-)industrieller Landschaft, Ressourcen und Demokratie; ebenso geht es um das historische Verhältnis von Identität und Region – um die Samen in der Region von Kiruna und die Sorben in der Lausitz.

Die Materialsammlung LAKOMA – Archiv der Lausitz mit dokumentarischem Material zum Tagebau, zu den verschwundenen Orten in der Lausitz und zu historischen Protesten, zusammengestellt von Torsten Birne und Claudia Reichardt, ergänzt die Ausstellung.

Das Mobile Landschaftsatelier ist ein Bildungsangebot für Schulen in der Region zu Kunst, Landschaft und Ressourcen und wurde anlässlich des Projektes Kirunatopia in Zusammenarbeit mit dem BildungsCent e. V. im Rahmen des Vermittlungsprogramms KlimaKunstSchule! entwickelt. Die Künstler/innen Susanne Keichel, Ina Kwon, Christoph Rodde, Grit Ruhland und Birgit Schuh bieten im Rahmen eines von Lucio Auri entworfenen künstlerischen Arbeitsmoduls Projekttage für Schulen an.

Ausstellung

Outside-In, Stadtgalerie Deggendorf

12. September – 02. November 2014

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Public art competition (1.Place, realized)

Police station Grafenau

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Exhibition

Notes on a new nature – Place, Myth and Memory

 

ARTI ET AMICITIAE, Amsterdam, NL

4.Mai – 2.Juni 2013

Opening, 3.May 2013, 8.00 pm

Curator: Nicholas O’Brien
Artists:
Pauline Bastard, Jürgen Bergbauer, Brandon Jan Blommaert, Laura Brothers, Marjolijn Dijkman, Constant Dullaart, Jasper Elings, Bea Fremderman, JK Keller, Jan Robert Leegte, Sara Ludy, Mo Marie, Jesse McLean, Sabrina Ratté, Rafaël Rozendaal, Nicolas Sassoon, Tale of Tales, John Transue, Anne de Vries

Unknown

Arti et Amicitiae will host a month long the exhibition Notes on a New Nature: Place, Myth and Memory, the second curatorial iteration of a research project by Nicholas O’Brien. This expo investigates the ways in which contemporary digital artists are examining the relationship between landscape and technology. For this exhibition, O’Brien posits how these exemplary artists are engaging in an ongoing examination of the tropes and stigmas that revolve around landscape representation as posed by other, more traditional, art forms. Taking the history of cinema, landscape photography, and early modernist painting as a point of departure, these works question how expectations and clichés of landscape representation have become “natural” within visual language and culture.

Cinema, for example, has played a significant role in developing the metaphorical meaning of the American Western landscape. Similarly, early modernist painting has paved the way for abstraction to become a dominant mode for approaching the sublime. This exhibition not only considers how the aesthetic of the digital has contributed to the continuing development of these tropes, but it also – more importantly – shows how the digital can deconstruct these myths.

Although artists in this exhibition approach this challenge from a variety of different perspectives and processes, a common method revolves around investigating the difference between space and place. Space, a geographical, material, and physical embodiment of location does not inherently contain any markings of culture or history. Place, however, is specifically categorized as a location containing memory, history, and a lived-in environment.

Place is what Lucy Lippard argues is the “latitudinal and longitudinal within the map of a person’s life. It is temporal and spatial, [yet] personal and political. A layered location replete with human histories and memories, place has width as well as depth. It is about connections, what surrounds it, what formed it, what happened there, what will happen there.” In this exhibition, artists create places with this in mind. In doing so, they address how the political and personal effect the ways in which they view landscape and shape that space into a place for critical contemplation and personal expression

THE LAST MAGAZINE ISSUE 10

shows Studies after nature

The-Last-Magazine

with a text by Kevin Greenberg:

mit einem Text von Kevin Greenberg:

Stephen Jay Gould once wrote that „the human mind delights in finding pattern – so much so that we often mistake coincidence or forced analogy for profound meaning. No other habit lies so deeply within the soul of a small creature trying to make sense of a complex world.“ This is the spirit that influences the work of Juergen Bergbauer, a German-born, RISD-educated photographer whose images highlight the tense harmonies that exist between man and his natural surroundings. „That’s my understanding of photography,“ Bergbauer says. „It’s about registering the visual world and endowing it with order and meaning. I’s a strong human desire.

Bergbauer draws attention to the stark, irregular beauty of organic forms by photographing them in crisp monochrome, and altering the image, divorcing figure from ground. The artist’s technique is to juxtapose arrangements of objects that demand a natural context against a sterile, even, white blankness, the most antiseptic modernist tool. The resulting composition presents what might be considering mundane components (an assemblage of mildly chamfered stones, for instance, pocked and textured by time) in a new light, with all intent and arch-modernist jouissance of a Barbara Hepworth sculpture.

Earlier works by Bergbauer focused on the lushly-manicured gardens of the eighteenth- and nineteenth century Europe, with their strict axialities and topiary labyrinths. Channeling the adversarial relationship between Western man and his wild natural surroundings, the artist succeeded in abstracting the pure formalism and orthogonal willfulness of pre-modern landscape architecture, to mesmerizing effect.

Bergbauer’s garden studies conjure the seductive mannerism of Robbe-Grillet and Resnais‘ Last Year at Marienbad, but with their nods to the idle leisure and deliberate master planning of the ancient règime, these photos were still full of „too much meaning“ for him.

Studies After Nature, a series of photographs of stones arranged loosely according to morphological type, was Bergbauer’s next major undertaking. Inspired by drawings of Caspar David Friedrich. the forty-two images that comprise Studies obey a strict cataloguing system. silent and stoic, these rough ensembles reverberate with prehistoric mystery and the stoic calm of Zen Buddhism. Bergbauer collected the images into a beautifully designed book, published by Fotohof, that serves as a kind of codex of this singular visual language. The compositions are grouped into sections, and each of the rocks that play a role in the composition is numbered and indexed in a separate“archive“ that concludes the volume.

For an artist so interested in indexing and archiving, you might expect Bergbauer to be a great collector of objects. After all, he has professed interest in „Ordering things and calling them by name“ and cites Umberto Eco’s Infinity of lists as a big influence on his art practice. But in fact, bergbauer „purges objects“ from his life. „Photography is my means of collecting“, he laughs.

Bergbauer’s meticulous ordering systems is beguiling. Looking at the finished images, it is easy to project a Gouldian appreciation for Bergbauer’s compositions, and it’s hard not to think about the power of natural objects divorced from their soundings. As John Ruskin once memorably wrote, „The expression of space by any means whatsoever, sharpness of edge, vividness of color, assisted by greater pitch of shadow, requires only that objects should be detached from each other.“

Berbauer’s work ist the embodiment of the type of expression that Ruskin describes: in weaving a peculiar rational narrative from subtle differences in the typology and morphology of inert natural objects, artists like bergbauer expand our view of the world, and our physical and existential coordinates within it.

(Kevin Greenberg)

 

 

Exhibition Opening

86. Jahresschau des Regensburger Kunstvereins

15. September – 14. Oktober

Opening on Friday, 14. September 2012, 7.00 pm

 

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Award ceremony /Exhibition Opening

On Friday June 29th the Culture Award of the Dr. Franz und Astrid Ritter-Stiftung 2012 will be given to the Photographer Juergen Bergbauer. The Ceremony takes place at the Weytterturm Straubing at 7.00 pm. At the same time the accompaning exhibition will open.

Laudatio: Friedrich Herr (Architect)

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Exhibition

Jahresgaben at Kunstverein Munich.

New work: Plastik 2011 (work in progress ! More soon)

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Photography Now 2.11

shows Studies after nature

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Exhibition

Jahresgaben at Kunstverein Munich.

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NEWWORKMAGAZINE ISSUE NO. 5

shows Studies after nature

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Text:

Rocks found by the roadside are the deceptively simple building blocks for the photographic constructions in Jurgen Bergbauer’s recent book Studies After Nature (Fotohof Edition Salzburg.) Obsessively photographed from a multitude of angles and then digitally extracted from their natural contexts, the rocks are placed into flat off-white fields which take on the spatial dimensions demanded by the perspective of the inserted images.

Standing alone, each rock module becomes iconic, a talisman of sorts. Collaged together, they form compound objects, tableaux, and intricate organic patterns. Drawing inspiration from subject matter and compositions found throughout art history as well as the practice of creating studies in painting, Bergbauer infuses each image with multiple layers of reference and meaning.

The visual implausibility of the extracted modules on the flat background requires deciphering, while Bergbauer’s nod to familiar historical motifs and the reality-check of the photographic medium itself create a double layer of visual authority. The resulting tension ushers the viewer into the liminal space  between a realistic photographic depiction of naturally occurring objects and a wholly fabricated graphic construction. In Bergbauer’s words, the series is an “attempt to digitally create a depiction of nature that simultaneously is determined by an inner logic and dedicated to a sensual form of depiction. The chosen motif—the rock—“ he says, “signifies the absurdity of this proposition. A sort of Sisyphus reference emphasizing the obsessive character of the work.”

Studies After Nature not only showcases Bergbauer’s compositions; it also serves as a catalogue and reference book with “explanations and systems of reference that are as constructed as the [images themselves].” The book is comprised of several parts: Archive, which showcases 665 photographs of 157 different roadside rocks, photographed from various vantage points and catalogued by “form and applicability;” 42 Studies, a series of compositions based on arrangements of the objects from the archive which play with variations in form and positioning of the modules within the defined space; and Nature I – VI, fold-out pages displaying complex arrangements of hundreds of rock modules stacked together.

Perhaps startlingly, given his doggedly formalistic and analytic approach to visual inquiry, Bergbauer’s images resonate with an utterly unselfconscious, placid beauty. The catalogue of thumbnail images, taken as a whole, virtually shimmers with natural rhythms. Although Bergbauer’s work puts a spin on the notion of “nature studies” by imposing layers of extraction, abstraction and reconstruction on naturally occurring forms that have already been shaped by human hands when he finds them, he still allows his images, however far they may be removed from their natural origins, to breathe on the page.


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Studies after nature (Artistbook)

 

shortlisted for  „Die schönsten deutschen Bücher 2009“

Studies after nature (Artistbook)

nominated for  Deutschen Fotobuchpreis 2010

 

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Conversations on photography: Nr. 03–2009 After Gursky

at Fotohof Salzburg

Friday Juli, 19th 2009, 7.30 pm

with JÜRGEN BERGBAUER and INGRID HÖLZL

Begrüßung und Moderation: Michael Mauracher

Das historische Spannungsfeld der Fotografie hat sich durch die Möglichkeiten der digitalen Bildbearbeitung entscheidend gewandelt: ihr Oszillieren zwischen Dokumentation und Konstruktion manifestiert sich zunehmend als Ineinandergreifen von Foto und Foto-shop. Der in Leizpig lebende Foto-Künstler Jürgen Bergbauer (geb. 1968) wird anlässlich des Erscheinens seines Buches „Studien nach der Natur“ in der Edition Fotohof im Gespräch mit Medientheoretikerin Ingrid Hölzl diese und andere für die aktuelle Praxis und Theorie der Fotografie relevanten Fragen zur Diskussion stellen.

Ingrid Hölzl, geb. 1979, Medientheoretikerin, Lehraufträge an der Akademie der bildenden Künste Wien, der HGB Leipzig und der FSU Jena. Lebt und arbeitet in Wien.

Studies after nature (Artistbook)

Bookreview by Jeffrey Ladd ( 5b4 ) 

(Thanks Jeff !)

 

The expression of space by any means whatsoever, sharpness of edge, vividness of colour, etc. assisted by greater pitch of shadow, and requires only that objects should be detached from each other by degrees of intensity in proportion to their distance, without requiring that the difference between the farthest and nearest should be in positive quantity the same that nature has put.
– John Ruskin

Many of you know that I am always on the lookout for books that stray from the usual and a new book from Fotohof by Jurgen Bergbauer called „Studien nach der Natur“ does just that.

Studien nach der Natur (Studies after Nature) certainly isn’t going to everyone’s cup of tea but my tastes run wide and this is now one of my favorites of the year. This is an archive of 665 photographs of 152 different rock forms that were found at roadside. Bergbauer photographed them from various perspectives and arranged them, in his words, by „form and applicability.“

The 42 plates in this book (plus 6 fold-outs and an extensive archive of all of the objects) show compositions of the rock formations silhouetted against plain Becher-esque off-white backgrounds. These „studies“ were based on the compositional criteria of: form of the object and positioning of the objects within Bergbauer’s defined space. Studien nach der Natur is rigid formalism with a methodical, almost scientific approach. Bergbauer’s camera shoots them from various angles that would have made Brook Taylor take note.

Bergbauer in the past has photographed various architectural forms and removed them from the context of their surroundings – sitting them exposed for their own consideration against his standard off-white background. In the case of these „nature“ studies he is creating these compositions from the individual elements as opposed to just finding them arranged in situ. In fact, Bergbauer’s method behind them is complex and part of this book begs for that to be decifered.

His book’s title seems also to be a slight play on words as most of the objects are far from naturally occurring – they have been altered by the hand of man in a few ways. Like stone cut blocks one might find near a quarry, each seems to have been shaped with a purpose in mind. They have been removed from nature, cut and shaped then replaced into nature, „removed“ a second time (metaphorically speaking) by the photographer and placed into these compositions. Stone cutting and theories of perspective have had an important relationship throughout history so does that have something to do with Bergbauer’s choice of subject? I wouldn’t doubt it.

 

Interspersed every few plates is a foldout which reveals additional complex compositions of hundreds of the rocks stacked together as if they were a restraining wall found along a highway. These six plates are titled Nature I – VI. In addition, the last few pages includes the entire archive as thumbnail images with corresponding identification numbers. Bergbauer also classifies each type of object variation and provides a key to unlock the logic behind each composition. With all of the numbering and method it is hard to not think the design is due to specific theories of perspective at work.

As a book Studien nach der Natur is perfect in my opinion. The design by Till Gathmann is tight and clean with a fine flair for blue accents on the jacket (think Tschichold). The choice of materials couldn’t be better. I did say this is perfect so do I need to mention the wonderful printing?

(Jeffrey Ladd from 5b4)

BOOK-RELEASE !

Studies after nature (Artistbook)  (2012 out-of-print)

book


published by Fotohof Edition Salzburg, Austria
80 pages, 48 images, duotone print, Hardcover, 8″ x 11″

Bookdesign and typography by Till Gathmann, Leipzig

distributed by:

http://www.fotohof.at

http://www.rampub.com

http://www.artdata.co.uk

http://www.vice-versa-vertrieb.de

 

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